‘Iemand aannemen is echt niet zo spannend als het lijkt’

In het kader van sociaal ondernemen werkte woningcorporatie Volksbelang eind 2021 voor het eerst met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En met succes! “Inmiddels hebben vier mensen ervaringen opgedaan als ontvangstmedewerker”, vertelt Josefien Hesen (Manager Wonen bij Volksbelang). Een van hen is Caroline Dingen. Door het vertrouwen dat ze bij Volksbelang opdeed, is ze na een jaar doorgestroomd naar een andere baan.

Benieuwd hoe inclusiviteit werkt voor jouw bedrijf?

Bel of mail voor een afspraak

Josefien:
“Sociaal ondernemen vinden we belangrijk bij Volksbelang. Bij onze huurders zien we namelijk een grote groep mensen die door allerlei omstandigheden thuis zitten. Voor hen willen we dat werk méér betekent dan alleen geld verdienen. Werk is ook contact met collega’s, een stukje zingeving en ergens bij horen. Eind 2021 waren we op zoek naar een ontvangstmedewerker. Iemand die telefoontjes van onze huurders aanneemt, ze vriendelijk te woord staat en doorverbindt naar de juiste personen. Een soort visitekaartje van de organisatie. Eigenlijk was er geen inhoudelijke kennis nodig van de corporatie-wereld, dus realiseerden we ons: dit is iets voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat hadden we nog niet eerder gedaan.”

Caroline:
“Ik ben psychisch erg ziek geweest en heb lang aan de weg getimmerd met therapieën. Tijdens eerdere banen ervoer ik veel stress. De piekmomenten, daaropvolgende dalmomenten en boze klanten werden me te veel. Soms zat ik huilend op de wc. Toen ik uitviel en werd opgenomen in een kliniek, dacht ik: ik kan nooit meer meedoen. Het lúkt me gewoon niet. Maar toen ik opkrabbelde en wat vrijwilligerswerk deed, realiseerde ik me ook dat fijn werk psychisch ook goed voor me is. Ik zocht werk achter een balie, voor een beperkt aantal uur. Volksbelang had een unieke vacature waar ik veel geluk mee had.”

Josefien:
“We zochten twee personen voor ieder twaalf à veertien uur. Op die manier zorgden we voor een stukje continuïteit voor onszelf, want als de ene een dag vrij wil, kan de ander invallen. Bovendien maakten we de opstap naar werk klein, vanwege het lage aantal uren. Al snel kwam het WerkgeversServicepunt Helmond – De Peel met twee hele geschikte kandidaten, die we allebei een proefplaatsing aanboden van twee maanden. Voor Caroline betekende het dat ze de baan rustig kon verkennen: redt ze dit qua ritme? Wat doet dit met haar energiebalans? En ook voor ons is het fijn. Een proefplaatsing vraagt namelijk ook iets van je medewerkers: geduld en aandacht. Gelukkig was er veel draagvlak in de organisatie. Na twee maanden boden we beiden een contract aan.”

Caroline:
“Bij Volksbelang groeide mijn zelfvertrouwen. Alles wat ik had geleerd in therapie, kon ik nu in de praktijk toepassen. Ik leerde goed naar mezelf te luisteren en soms ook even op de rem te trappen als dat nodig is. Gelukkig gingen Josefien en al haar collega’s daar goed mee om. Ze zeiden: wat kunnen wij doen als organisatie, zodat jij zo fijn mogelijk werkt? Mijn baan beviel zo goed, dat ik na een jaar meer uren wilde werken. Daar was deze functie helaas niet voor bedoeld. Daarom werk ik inmiddels in een boekwinkel, waar ik het ook weer enorm naar mijn zin heb. Dankzij mijn opstapje bij Volksbelang, heb ik het plezier in werken weer terug. Daar ben ik dankbaar voor.”

Medewerker Volksbelang

Josefien:
“Ik ben heel trots op Caroline. Natuurlijk baalde ik dat ze vertrok, want ze was een topmedewerker. Maar haar uitstroom was tegelijkertijd precies wat we ooit wilden: een springplank zijn op werkgebied voor mensen bij wie het even tegenzit. Tegen organisaties die nog twijfelen, wil ik zeggen: kies gewoon voor een proefplaatsing. Je zit nergens aan vast en je neemt eigenlijk geen enkel risico. Het UWV biedt namelijk een vangnet als de medewerker zich ziekmeldt. Daarnaast heb je ook nog een interessant loonkostenvoordeel. Eigenlijk is het allemaal niet zo spannend!”

Het is tijd om aan jouw succesverhaal te werken

Adviseur Werkgevers WSP receptie

Stel je vraag direct

Elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 uur en 17:00 uur

Laat een van onze accountmanagers je terugbellen