Outplacement

Als werkgever maak je ongetwijfeld mee dat werknemers afscheid nemen, een andere baan vinden of dat jij beslist afscheid te nemen van een werknemer. Geen makkelijke keuze, maar als werkgever kun je dit proces zo soepel mogelijk laten verlopen. En daar sta je niet alleen voor! WSP Helmond-De Peel helpt je bij outplacement van werknemers.

Persoon werkzaam in de keuken

Het outplacement traject uitgelegd

Outplacement is het begeleiden van werknemers die op zoek zijn naar een andere baan, terwijl ze ergens in dienst zijn. Werkgever en werknemer zijn overeengekomen dat een contract niet wordt verlengd en het outplacement traject zorgt ervoor dat een werknemer niet zonder werk komt en een plek vindt waar hij/zij past.

Een outplacement traject gaat dus niet alleen om het vinden van een nieuwe plek, maar specifiek een plek die (beter) past bij de desbetreffende werknemer dan de plek waar hij/zij op dat moment werkzaam is.

WSP Helmond-De Peel helpt werkgevers dit outplacement traject vorm te geven en een passende plek te vinden. Het traject snijdt aan twee kanten: de werknemer vindt een passende nieuwe plek en een openstaande vacature wordt duurzaam gevuld.

De stappen van een outplacement traject

De typische stappen van een outplacement traject zijn:

  1. Intakegesprek en assessment:
    1. Intakegesprek:
      Dit is het eerste gesprek tussen de outplacementadviseur en de werknemer. Tijdens dit gesprek worden de verwachtingen besproken, wordt er kennisgemaakt en wordt er een plan van aanpak opgesteld.
    2. Assessment:
      Soms wordt er een assessment afgenomen om de vaardigheden, interesses, persoonlijkheid en carrièredoelen van de werknemer in kaart te brengen. Dit helpt om een gerichter en persoonlijker traject uit te stippelen.
  2. Loopbaanoriëntatie en zelfanalyse:
    1. Zelfanalyse:
      De werknemer reflecteert op zijn of haar loopbaan, vaardigheden, sterktes, zwaktes, waarden en doelen. Dit kan door middel van gesprekken, vragenlijsten en oefeningen.
    2. Loopbaanoriëntatie:
      De werknemer onderzoekt welke richting hij of zij op wil gaan. Dit kan in dezelfde sector zijn, maar ook een carrièreswitch is mogelijk.
  3. Opstellen van een persoonlijk actieplan:
    1. Samen met de outplacementadviseur wordt een actieplan opgesteld. Dit plan bevat concrete stappen en doelen om een nieuwe baan te vinden, zoals het bijwerken van het CV, het schrijven van motivatiebrieven en het verbeteren van sollicitatievaardigheden.
  4. Training en coaching:
    1. Sollicitatietraining:
      De werknemer krijgt training in het schrijven van CV’s en sollicitatiebrieven, sollicitatiegesprekken voeren, netwerken en het gebruik van sociale media zoals LinkedIn.
    2. Coaching:
      Individuele coachinggesprekken helpen de werknemer om gemotiveerd te blijven, zelfvertrouwen op te bouwen en eventuele obstakels te overwinnen.
  5. Onderzoek en sollicitatie:
    1. Vacatureonderzoek:
      De werknemer leert hoe hij of zij effectief naar vacatures kan zoeken, zowel online als via netwerken.
    2. Solliciteren:
      De werknemer begint actief te solliciteren op passende vacatures en wordt hierbij ondersteund door de outplacementadviseur.
  6. Netwerken en arbeidsmarktbenadering:
    1. Netwerken:
      De werknemer leert hoe hij of zij een professioneel netwerk kan opbouwen en benutten. Netwerken is vaak een cruciaal onderdeel van het vinden van een nieuwe baan.
    2. Arbeidsmarktbenadering:
      De werknemer krijgt inzicht in hoe de arbeidsmarkt werkt en welke bedrijven mogelijk interessant zijn.
  7. Begeleiding bij sollicitatiegesprekken en onderhandelingen:
    1. Voorbereiding sollicitatiegesprekken:
      De werknemer wordt voorbereid op sollicitatiegesprekken door middel van rollenspellen en feedback.
    2. Onderhandelen:
      De werknemer krijgt advies over hoe hij of zij kan onderhandelen over arbeidsvoorwaarden.
  8. Plaatsing en nazorg:
    1. Plaatsing:
      De werknemer vindt een nieuwe baan.
    2. Nazorg:
      De outplacementadviseur biedt vaak nog enige tijd ondersteuning nadat de werknemer een nieuwe baan heeft gevonden, om ervoor te zorgen dat de overgang soepel verloopt.
      Elk outplacement traject kan variëren in duur en intensiteit, afhankelijk van de specifieke behoeften van de werknemer en de mogelijkheden die het outplacementbureau biedt.

De voordelen voor werkgevers

Het heeft voor werkgevers meerdere voordelen om medewerkers naar nieuw werk te begeleiden. Het is voor medewerkers nooit leuk te horen dat een contract niet wordt verlengd en je op zoek moet naar een andere baan. Als je als werkgever moeite steekt in het zoeken naar nieuw werk bied je iemand toekomstperspectief. Letterlijk iets om naar uit te kijken. De kans dat je op een positieve manier uit elkaar gaat is een stuk groter.

Medewerkers blijven door een outplacement traject ook vaker tot het einde van hun tijd bij een bedrijf gemotiveerd en zich actief inzetten voor het bedrijf. Het contract wordt weliswaar niet verlengd, maar er is iets positiefs om naar uit te kijken.

Vrolijke werknemers met flessen

De rol van WSP

WSP Helmond-De Peel helpt werkgevers bij het outplacement traject. Door ons uitgebreide netwerk van werkgevers en andere organisaties weten we zeker dat we voor mensen een juiste plek kunnen vinden. Heb je vragen over outplacement? Onze adviseurs staan klaar om je vragen te beantwoorden.

Harpreet Sidhu

Harpreet Sidhu

Adviseur werkgeversdiensten
Branche: Zakelijke dienstverlening
Werkgebied: regio Helmond-De Peel
Renate van de Ven

Renate van de Ven

Adviseur werkgeversdiensten
Branche: Retail
Werkgebied: regio Helmond-De Peel
Olaf Fugers

Olaf Fugers

Accountmanager
Branche: algemeen, focus 'uitbesteed werk'
Werkgebied: regio Helmond-De Peel
Anne Loeffen

Anne Loeffen

Adviseur werkgeversdiensten
Branche: Zorg & Welzijn
Werkgebied: regio Helmond-De Peel