Samen aan de slag met inclusief ondernemen

Kansen pakken én geven

Misschien heb je een social return-verplichting, zijn Sustainable Development Goals onderdeel van je bedrijfsstrategie of wellicht is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor jou de enige manier om zaken te doen.

Vanuit welke positie je ook komt, inclusief en sociaal ondernemen levert altijd méér op. Voor al je werknemers, dus niet alleen die met bijzondere talenten en extra aandacht, betekent het meer tevredenheid en een productiever bedrijf.

Een blik in de spiegel

Natuurlijk bewandel je andere paden en heb je andere uitdagingen als je de mogelijkheden van de brede arbeidsmarkt wil benutten. Daar zijn we eerlijk over. Stress moet gemonitord worden om uitval te voorkomen, werkplekken moeten worden aangepast. Maar we weten ook dat inclusief ondernemen je aantrekkelijkheid als werkgever vergroot. Wie wil er nu niet werken bij een organisatie die meedenkt, flexibel en toekomstgericht is?

Drie keer ‘dáárom’

  • Loyale en gemotiveerde werknemers

Omdat mensen lang thuis hebben gezeten of gewend zijn om voor hun positie te vechten, is personeel via WSP Helmond-de Peel extra gedreven om aan de slag te gaan én te blijven. Bijvoorbeeld Judith Swinkels, die twee jaar thuis zat: ‘Ik wilde weer aan het werk, van die bank af!’

  • Financieel voordeling

Omdat we ‘overheid’ zijn, kunnen we je kosteloos helpen met specialistische kennis over inclusief werkgeverschap. En met tientallen regelingen en subsidies onderneem je zonder zorgen over risico’s of extra kosten. Zo werkt René Bervens met een beetje hulp al 25 jaar bij Lasita Maja in Someren.

  • Toekomstgericht

Inclusief ondernemen is de toekomst. Je werkt daarmee aan duurzame inzetbaarheid in onze regio. En omdat we anders kijken naar werk, zien we kansen om nieuwe technieken toe te passen op de werkvloer. We zetten bijvoorbeeld bij meerdere bedrijven OSS in om medewerkers efficiënter te werken.

Uiteindelijk is inclusief ondernemen een toegevoegde waarde voor iedereen. Door te kijken naar persoonlijke krachten van potentiële werknemers en te onderzoeken waar we jou als ondernemer nu écht mee helpen.

Inclusief ondernemen tijdens Dag van de Ondernemer

Tijdens de Dag van de Ondernemer (19 november 2021) hebben de werkgevers Gijs Verhagen (mede-eigenaar Rabauw Craft Beer), Bas Sievers (directeur-bestuurder Woonpartners) en ​​​​​​Annet van Lijssel (HR Business Partner Schneider Electric) uitgebreid hun visie op en ervaringen met inclusief ondernemen gedeeld.

Zeer inspirerende verhalen en zeker het terugkijken waard! En omdat je tijd schaars is, hebben we de onderwerpen samengevat in de succesfactoren voor inclusief ondernemen.

Benieuwd naar meer? Bekijk hier de livestream van het event

Wat is inclusief ondernemen?

Het doel van inclusief ondernemen is om ruimte te creëren voor mensen die nu nog aan de zijkant van de arbeidsmarkt staan. Door kritisch naar ‘het werk’ te kijken en het anders te organiseren, creëer je kansen. Kansen voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook kansen voor je bestaande medewerkers. Door hen te boeien en te binden, blijf je een aantrekkelijke werkgever. En tot slot biedt inclusief ondernemen kansen voor jou als werkgever: je hebt minder last van krapte want met inclusief ondernemen benut je het brede potentieel van de arbeidsmarkt.

Succesfactor
Accepteer dat het soms ook niet lukt

Inclusief ondernemen doe je samen. En diverse factoren bepalen of het al dan niet lukt. Het begint bij een goede voorbereiding, communicatie, draagvlak binnen het bestaande team en natuurlijk begeleiding. Maar net als in het dagelijkse leven: “niet alles werkt”. Inclusief ondernemen is geen roze wolk. Het is niet altijd makkelijk, maar het is wel mogelijk. Door er rekening mee te houden dat het ook kan mislukken, kunnen we samen leren van een ‘briljante mislukking’.

Succesfactor
Ervaar dat sociale impact ook winst is

Inclusief ondernemen hoeft niet te botsen met ‘commercieel handelen’. Je hebt een plan en een doel, maar ook met inclusief ondernemen heb je pieken en dalen. Werken aan de balans tussen winst en sociale impact, maakt het ondernemen uitdagender, leuker. En steeds meer werkzoekenden zijn op zoek naar sociale zingeving. Met inclusief ondernemen werk je aan je positie en imago op de arbeidsmarkt. En winst maken is belangrijk, maar die oprechte “dankjewel” van iemand die een kans krijgt, is echt onbetaalbaar.

Succesfactor
Behandel alle medewerkers gelijkwaardig

We doen veel voor ‘doelgroepen’, maar niemand wil een ‘doelgroep’ zijn. Iemand doet pas echt mee als hij geen eigen label heeft. Het gaat erom wat iemand bijdraagt aan je bedrijf en in de keten, niet bij wie iemand toevallig op de payroll staat. Begin bij het begin: wie willen we zijn, wat willen we neerzetten, wat is onze droom? En laat alle talenten samenwerken om de droom te verwezenlijken.

Succesfactor
Kijk niet alleen naar laagopgeleid personeel

Als je veelal met hoogopgeleid personeel werkt, is het goed om eens te kijken wat voor werkzaamheden ze eigenlijk allemaal moeten doen. Voor veel inhoudelijk werk zal er de intrinsieke motivatie zijn. Maar wellicht kun je voor overige taken beter andere talenten inzetten. En afstand tot de arbeidsmarkt is niet gelijk aan laagopgeleid. Er zijn ook hoogopgeleiden met een psychische of fysieke beperking. Heeft iemand de kennis en de vaardigheden? Kijk dan samen wat er in de praktijk nodig is om binnen je bedrijf te kunnen functioneren.

Succesfactor
Knip functies op met ‘jobcarving’

Met ‘jobcarving’ kijk je met een frisse blik welk werk er allemaal moet worden gedaan. Om vervolgens te kijken bij wie je dit het beste kunt beleggen. De kerntaken zijn voor de specialisten, maar welke taken blijven erover die je bij (nieuwe) medewerkers met andere talenten neer kunt leggen. Hiermee behoud je het enthousiasme en motivatie bij je medewerkers én je biedt kansen. Dit speelt ook bij het duurzaam in blijven zetten van je personeel. De AOW-leeftijd loopt op, dus hoe hou je medewerkers tot hun 66e, 67e gezond zodat hun kennis en ervaring behouden blijft voor je bedrijf?

Succesfactor
Kijk anders naar werving nieuwe medewerkers

Met de krapte op de arbeidsmarkt is er een verschuiving. De vraag is niet meer primair wat medewerkers jou komen brengen, maar wat heb jij als bedrijf hen te bieden? Waarom zouden ze bij jou komen werken? Kijk kritisch naar je wervingstraject en durf dingen op z’n kop te zetten. En durf ook anders te kijken naar talenten. Schrijf kandidaten niet te snel af. Kijk verder dan alleen opleiding, diploma en werkervaring. Kijk naar de mens en vind de verborgen talenten.

Succesfactor
Begin gewoon!

Inclusief ondernemen moet verankerd zijn in beleid, maar het valt of staat hoe de werkvloer ermee omgaat. Het is veelal een kwestie van begin er maar mee. En misschien ligt het probleem van ‘de afstand tot de arbeidsmarkt’ niet zo zeer bij de werkzoekenden maar zit het meer in het hoofd van de werkgever. Soms is het wat moeilijker, maar daarvoor biedt het WSP hulp en ondersteuning. Waar een wil is, is een weg. Stel je open en wat je ervoor terugkrijgt is fantastisch…

Al je vragen over inclusief ondernemen snel en goed beantwoord

Stel je vraag direct

Elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 uur en 17:00 uur

Laat een van onze accountmanagers je terugbellen

    Wat last van koudwatervrees?

    In de afgelopen jaren hebben we al tientallen bedrijven geholpen. Laat je overtuigen door de ervaringen die zij hebben met inclusief ondernemen. We brengen je graag met hen in contact. Want, inclusiviteit werkt.